2609 keer bekeken

Bach in Antwerpen

• zaterdag 02 februari 2013 @ 00:21
    reactie op (#1) penrose

lieve Peter ik kom nergen meer, en met deze muziek weet ik ook geen raad, sorry dat ik me dan hier afmeld, liefs Gisela

• donderdag 31 januari 2013 @ 17:52

Kreeg dit vandaag per email:

Uitnodiging

Zondag 10 februari 2013 om 11u
    Sint-Norbertuskerk, Dageraadplaats, Antwerpen

Bachcantatedienst
    Wer nur den lieben Gott lässt walten (BWV 93)

door het Antwerps Barokorkest en het koor Het Groot Akkoord met medewerking van diverse solisten,
    muzikale leiding: Emmanuel Van Kerckhoven

toelichting en homilie: ds. Dick Würsten

In de groeiende rij van bachcantatediensten wordt op 10 februari om 11.00 uur tijdens de zondagse eucharistieviering in de Sint-Norbertuskerk (Dageraadplaats, Antwerpen) Bachs cantate “Wer nur den lieben Gott lässt walten” (BWV 93) uitgevoerd.
    De cantate is gebaseerd op een koraal met dezelfde titel, die bij de protestanten zeer geliefd is en die de geborgenheid in God bezingt : wie op God vertrouwt, is in goede handen. De tekst en de muziek van dit kerklied zijn geschreven door de jonge dichter Georg Neumark, nadat hij zelf enkele levensbedreigende situaties had overleefd. In het protestantse ‘Liedboek voor de Kerken’ is het gezang opgenomen onder de titel ‘Wie maar de goede God laat zorgen’. De katholieke zangbundel ‘Zingt Jubilate’ gebruikt ook deze melodie, maar dan wel op een tekst met een andere inhoud (nr. 728).

Bach gebruikte de tekst en de melodie van Neumark om zijn cantate uit te werken, passend bij het evangelie over de wonderbare visvangst uit het Lucasevangelie dat in de zondagsliturgie van zondag 10 februari geprogrammeerd staat (Lc 5,1-11).

De Bachcantate wordt zoals steeds uitgevoerd door het Antwerps Barokorkest, het koor “Het groot Akkoord” en de solisten die zich gewoonlijk voor de uitvoeringen in de Sint-Norbertuskerk engageren. Het geheel staat weer onder de algemene leiding van Emmanuel Van Kerckhoven, organist-titularis van de kerk. Opnieuw zal dominee Dick Würsten in zijn homilie vanuit het evangelie de spiritualiteit van de tekst en de muziek van de cantate toelichten.

Vanzelfsprekend is de toegang opnieuw vrij. Wel is een vrije bijdrage aan de uitgang van de kerk, op het einde van de viering, meer dan welkom om de onkosten te dekken. De organisatoren suggereren een bedrag van minimum 5 euro.

Meer informatie bij Frans Van Looveren, cantor van de Sint-Norbertuskerk
    (gsm 0473 79 47 79) en op kerknet

Dick Wursten