Blogposts

Blog

Geplaatst op donderdag 04 augustus 2011 @ 11:40 door Calamandja , 1148 keer bekeken

Rome staat centraal in Utrecht

Nog een kleine maand, dan barst in Utrecht het dertigste Festival Oude Muziek los. Thema dit jaar is ”Roma – città eterna”.

De Utrechtse binnenstad zal tussen 26 augustus en 4 september bol staan van muziek uit de vroege middeleeuwen tot de late barok.


Het betreft het tweede festival waarover Xavier Vandamme de supervisie heeft. Vorig jaar zette de directeur barokmuziek uit de tijd van Lodewijk XIV centraal. „Een waagstuk”, erkende hij achteraf in het Tijdschrift Oudemuziek. „Ik ben van alle kanten gewaarschuwd dat het kamikaze was.” Vandammes insteek werd beloond met een gestegen bezoekersaantal. Volgende maand hoopt hij goed te maken dat liefhebbers van klanken uit de middeleeuwen en de renaissance tijdens het vorige festival onvoldoende aan hun trekken kwamen. De keus voor de stad Rome biedt hem de gelegenheid een veel breder tijdvak te bestrijken en festivalbezoekers een gevarieerd menu voor te schotelen. Het programma biedt zelfs uitstapjes naar de pregregoriaanse periode en Liszt.


Om wat grip op de ”eeuwige stad” te krijgen, koos Vandamme voor vier pijlers waarop het programma rust: Du Fay, Palestrina, Frescobaldi en Corelli, componisten die school hebben gemaakt. Dat Palestrina tegenwoordig vaak weinig enthousiaste reacties oproept, deert de festival­directeur niet. „Die lauwe reputatie is een cliché dat iedereen graag overneemt en verkondigt, maar ik ben niet geïnteresseerd in meninkjes.”


Vandamme hoopt met de programmering van Palestrina een bijdrage te leveren aan het in ere herstellen van het werk van „een van de allergrootste renaissancecomponisten.” Hij heeft een missie: „Ons publiek de kans bieden zelf te oordelen, los van de waan van de dag, op basis van muzikale argumenten.”


De keus voor Corelli ligt voor de hand bij een festival waarin de Italiaanse stad centraal staat. Maar er is meer. De liefdes­verklaring van Vandamme voor deze componist liegt er niet om: „Corelli’s taal is krachtig, poëtisch en zonder meer ontroerend door de schitterende harmonieën. (...) Hij is de Romeinse componist die de meeste invloed heeft gehad in heel Europa. Zijn stijl is door Jan en alleman gekopieerd. Händel, Locatelli en Geminiani voorop.”


Dirigent Diego Fasolis, tenor Giuseppe Maletto en violiste Veronika Skuplik zijn dit jaar ”artist in residence” tijdens het festival. Het aardige is dat er daarnaast twee instrumenten ”in residence” te horen zijn. Een Italiaanse klavecimbel, rond 1670 gebouwd in Napels. Verder een zes stemmen tellend Italiaans orgel uit 1713 van Carlo Russo, dat tijdelijk een plek in de Nicolaïkerk krijgt.


Een keur aan musici trekt volgende maand naar Utrecht, waaronder The Sixteen, Concerto Italiano, Concerto Palatino, het Gesualdo Consort Amsterdam, de Holland Baroque Society en organist Liuwe Tamminga.


Nieuw dit jaar is een heus Beiaardfestival Oude Muziek. De beiaard in de Utrechtse Dom kreeg altijd al een plek in de programmering, onder meer tijdens de opening. Nu wordt het aandeel van de klokken uitgebreid met bespelingen door jonge beiaardiers en met klokkenwandelingen.

Het Utrechtse Festival Oude Muziek geldt als het grootste en meest toonaangevende oude­muziekfestival ter wereld. Jaarlijks trekt het rond de 50.000 liefhebbers naar het centrum van Utrecht. Het bezoekers­aantal stijgt nog steeds. Datzelfde geldt voor het Seizoen Oude Muziek, dat gedurende het jaar ruim 120 concerten programmeert in door heel het land.


>>oudemuziek.nl.



Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

Je moet ingelogd zijn om een reactie te mogen plaatsen. Klik hier om in te loggen.